* Napomena: Čitate poglavlje iz Izvješća pučke pravobraniteljice za 2024. godinu, koje smo predali Hrvatskom saboru u ožujku 2025. Cijelo Izvješće možete otvoriti u PDF formatu ili u interaktivnoj verziji.
U 2024. godini postupali smo u ukupno 6.404 predmeta, od kojih je 4.921 predmet otvoren po pritužbi građana ili na vlastitu inicijativu (77%), dok se 1.268 predmeta odnosilo na opće inicijative, što primjerice uključuje mišljenja na prijedloge zakona ili obilaske (20%) te 215 na uredsko poslovanje (3%).
Od ukupnog broja predmeta po kojima smo postupali, u 2024. godini otvorena su 4.942 nova predmeta, što je 2,81% više u odnosu na godinu ranije, dok su 1.462 predmeta prenesena iz prethodnih godina.
Od ukupnog broja predmeta otvorenih u 2024. godini, po pritužbama građana ili na vlastitu inicijativu otvoreno je 3.716 novih predmeta, općih inicijativa bilo je 1.011, a 215 predmeta je otvoreno za uredsko poslovanje.
U nastavku su prikazani novi predmeti otvoreni u 2024. po pritužbi građana ili na vlastitu inicijativu (3.716).
Za razliku od posljednjih godina, kada je najviše predmeta po pritužbi građana ili na vlastitu inicijativu otvoreno u području zdravstva, u 2024. najviše je predmeta, njih 420, otvoreno u području diskriminacije, u različitim područjima života. Potom su najzastupljenije pritužbe na zdravstvo (394), područje radnih i službeničkih odnosa (327), gospodarstva i obrta (258), komunalnih djelatnosti (219), imovinsko-pravnih odnosa (214), socijalne skrbi (204), graditeljstva i prostornog uređenja (189) te pravosuđa (178). Usporedba novootvorenih predmeta s 2023. godinom pokazuje kako je do najvećeg povećanja (81%) došlo glede tražitelja međunarodne zaštite, potom komunalnih djelatnosti (66%) te u području graditeljstva i prostornog uređenja (36%).
Od 4.921 predmeta u kojima smo tijekom godine postupali po pritužbama građana ili na vlastitu inicijativu, rad je okončan u 2.756. Preostalih 2.165 predmeta prebačeno je u narednu godinupritužbe koje su pristigle krajem godine te je postupak još u tijeku, kao i složenije pritužbe u kojima je postupak dugotrajniji ili u kojima ne zaprimamo na vrijeme odgovore javnopravnih tijela na čije se postupanje građani žale ili koje tražimo mišljenje iz njihove nadležnosti).
Prema metodologiji koju smo počeli primjenjivati 2023. godine, od 2.756 predmeta u kojima je rad završen u 2024. godini, u 35% smo provodili ispitni postupak, a u 65% predmeta nije bilo mogućnosti provesti ga. Među navedenih 65% (1.788) pritužbi značajan broj ih je bio podnesen pučkoj pravobraniteljici nakon što je o istoj stvari već odlučilo nadležno javnopravno tijelo ili sud ili je postupak još bio u tijeku, a dio pritužitelja nam se nije povratno javio nakon što smo zatražili više informacija o predmetu pritužbe. Međutim, najveći dio ovakvih pritužbi čine one za čije rješavanje je bilo nadležno drugo javnopravno tijelo.
Kada nismo mogli provoditi ispitni postupak, pritužbe smo prosljeđivali tijelima nadležnima za njihovo rješavanje, uključujući posebnom pravobranitelju/icama te smo građanima odgovarali dajući im opće informacije. Pri tome procesna nemogućnost vođenja ispitnog postupka i dalje omogućava uvid u problem za koji smo saznali iz pritužbe građana. Ujedno, iako u odnosu na neke pritužbe pučka pravobraniteljica ne može postupati po ZoPP-u na način da vodi ispitni postupak, pružaju nam uvid za potrebe izvještavanja o stanju ljudskih prava, koje je obveza institucije i u pogledu područja u kojima nije ovlaštena voditi ispitne postupke.
Od 35% ili 968 pritužbi u kojima smo vodili ispitni postupak, 37% (358) je bilo osnovano, neosnovanih je bilo 33% (320), a u 30% (290) predmeta je ispitni postupak bio pokrenut, no obustavljen je zbog odustanka pritužitelja ili druge objektivne okolnosti.
U 358 osnovanih pritužbi postupali smo na različite načine pri čemu je u pogledu 48 podnesen zahtjev za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti pojedinih odredbi Zakona o izmjenama i dopunama ZOZO-a, u 99 predmeta je dana preporuka, u 14 prijedlog, u 13 mišljenje, u 24 upozorenje, a u 23 predmeta više mjera istovremeno. U preostalim osnovanim predmetima smo postupali na drugi način, a najčešće je tijekom našeg postupanja, odnosno prije izdavanja mjere, javnopravno tijelo (odnosno prituženi) samo ispravilo vlastito postupanje.
Uz sve pritužbe koje su evidentirane u ovdje iznesenim statističkim podacima, građanima smo pomagali i odgovaranjem na upite koje su nam postavili telefonskim pozivima ili osobnim dolascima, pri čemu su im pružene potrebne informacije i upiti, a kojih je tijekom prošle godine bilo 1.246.
Statistički podaci o postupanju povodom diskriminacije
Tijekom 2024. godine postupali smo u 751 predmetu povodom diskriminacije, od čega je 613 predmeta otvoreno temeljem pritužbi građana ili na vlastitu inicijativu, a 138 predmeta se odnosi na opće inicijative. Broj predmeta otvorenih temeljem pritužbi ili na vlastitu inicijativu uključuje one koje smo otvorili u 2024. godini, odnosno njih 420, te 193 predmeta iz ranijih godina u kojima smo postupali i u 2024. godini zbog složenosti predmeta ili u kojima nismo pravovremeno zaprimili potrebne odgovore. U 2024. godini otvoreno je 106 predmeta općih inicijativa, a u još 32 je nastavljen rad iz prethodnih godina.
Kao i ranijih godina, najveći je broj pritužbi na diskriminaciju zbog rase, etničke pripadnosti i boje kože ili nacionalnog podrijetla, koje čine 18% svih zaprimljenih diskriminacijskih pritužbi. Potom su sa 9% zastupljene pritužbe na diskriminaciju temeljem invaliditeta, koje smo ustupali pravobranitelju za osobe s invaliditetom, 9% na diskriminaciju temeljem zdravstvenog stanja, 7% na diskriminaciju temeljem obrazovanja te 6% na diskriminaciju zbog spola, koje smo ustupali pravobraniteljici za ravnopravnost spolova. Sve ostale osnove zastupljene su s manje od 5%, dok se u 17% pritužbi navodilo više od jedne diskriminacijske osnove. U 15% pritužbi nije bila istaknuta niti jedna osnova iz ZSD-a.
OSNOVA DISKRIMINACIJE | BROJ PRITUŽBI | % |
Rasa, etnička pripadnost ili boja kože/nacionalno podrijetlo | 76 | 18 |
Invaliditet | 40 | 9 |
Zdravstveno stanje | 36 | 9 |
Obrazovanje | 30 | 7 |
Spol | 25 | 6 |
Dob | 17 | 4 |
Bračni ili obiteljski status | 17 | 4 |
Političko ili drugo uvjerenje | 16 | 4 |
Društveni položaj | 9 | 2 |
Imovno stanje | 7 | 2 |
Vjera | 7 | 2 |
Spolna orijentacija | 3 | 1 |
Članstvo u sindikatu | 1 | 0 |
Rodni identitet ili izražavanje | 1 | 0 |
Višestruka diskriminacija | 73 | 17 |
Nama osnove po ZSD-u | 62 | 15 |
UKUPNO | 420 | 100 |
PODRUČJE DISKRIMINACIJE | BROJ PRITUŽBI | % |
Rad i zapošljavanje | 175 | 42 |
Pristup dobrima i uslugama | 33 | 8 |
Uprava | 32 | 8 |
Javno informiranje i mediji | 26 | 6 |
Obrazovanje | 17 | 4 |
Socijalna skrb | 17 | 4 |
Pravosuđe | 16 | 4 |
Stanovanje | 13 | 3 |
Zdravstveno osiguranje | 9 | 2 |
Mirovinsko osiguranje | 7 | 2 |
Zdravstvena zaštita | 7 | 2 |
Sport | 5 | 1 |
Kulturno i umjetničko stvaralaštvo | 2 | 0 |
Znanost | 2 | 0 |
Članstvo u sindikatu, OCD-ovima, političkim strankama | 1 | 0 |
Pritužbe s višestrukim područjima | 24 | 6 |
Diskriminacija – općenito | 34 | 8 |
UKUPNO | 420 | 100 |
U vezi područja u kojima je diskriminacija prituživana, kao i svih godina do sada najčešće je zastupljeno područje rada i zapošljavanja sa 42% svih zaprimljenih diskriminacijskih pritužbi. Slijedi područje pristupa dobrima i uslugama te uprave, svako s 8%.
73% svih diskriminacijskih pritužbi podnijele su nam fizičke osobe, pri čemu nam se obratilo nešto više žena (169) nego muškaraca (137). Zaprimali smo pritužbe i od grupa (75) i pritužitelja koje nije bilo moguće identificirati (24), a dio postupaka smo pokrenuli na vlastitu inicijativu (15).
SPOL I VRSTA PRITUŽITELJA/ICE
|
BROJ PRITUŽBI |
Žena | 169 |
Muškarac | 137 |
Grupa | 75 |
Nepoznato | 24 |
Vlastita inicijativa | 15 |
Drugo | 0 |
UKUPNO | 420 |
VRSTA PRITUŽENE STRANE
|
BROJ PRITUŽBI |
Fizička osoba | 85 |
Pravna osoba | 130 |
Pravna osoba s javnim ovlastima | 79 |
Tijelo državne uprave | 68 |
Pravosudno tijelo | 6 |
Tijelo JLP(R)S | 26 |
Drugo | 26 |
UKUPNO | 420 |
Gledajući pritužene strane, najviše pritužbi na diskriminaciju odnosilo se na postupanje pravnih osoba (130), no značajan je broj pritužbi i na postupanje fizičkih osoba (85). Potom slijede pritužbe na diskriminaciju od strane pravnih osoba s javnim ovlastima (79), tijela državne uprave (68), jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (26) te pravosudnih tijela (6).
Preporuka 154. (ponovljena)
Uredu za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, da provede istraživanje o prisutnosti diskriminacije u području pristupa dobrima i uslugama Preporuka 155. (ponovljena) Uredu za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, da kontinuirano informira javnost o zabrani diskriminacije i mehanizmima zaštite Preporuka 156. (ponovljena) Uredu za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, da financira aktivnosti usmjerene promicanju jednakosti i suzbijanju diskriminacije na lokalnoj razini |
Zaključno, iako je u 2024. godini zaprimljen veći broj pritužbi nego prethodne godine (za 16%), i dalje su najzastupljenija ista područja diskriminacije i diskriminacijske osnove. Pri tome je potrebno istaknuti da broj zaprimljenih pritužbi ne održava stvarnu prisutnost diskriminacije jer velik broj slučajeva i dalje ostaje neprijavljen. Zbog toga je i dalje potrebno raditi na podizanju svijesti građana o pojavama diskriminacije, zakonskoj zabrani te mehanizmima za zaštitu od diskriminacije. Osim toga, potrebno je raditi na podizanju razine svijesti i informiranosti o diskriminaciji kao zabranjenom postupanju svih pružatelja usluga te kontinuirano educirati stručnjake koji provode antidiskriminacijske propise.
U Izvješću za 2023. godinu smo u okviru ovog poglavlja dali četiri preporuke ULJPPNM, koje nas je u Izvješću o provedbi preporuka obavijestilo da su preporuke ispunjene ili će ih tek ispuniti u nadolazećem razdoblju.
U odnosu na preporuku o nastavku edukacija stručne javnosti o pojavama diskriminacije u skladu sa specifičnim interesima i potrebama pojedinih ciljanih skupina, obaviješteni smo da je realizacija učinjena u pogledu socijalnih radnika, što cijenimo djelomičnim ispunjavanjem preporuke i pohvaljujemo, no pri tome ukazujemo kako je važno nastaviti edukaciju različitih segmenata stručne javnosti. Iz tog razloga, u ovom izvješću dali smo preporuku MZ da organizira edukaciju o ZSD-u za zdravstvene radnike i Akademiji socijalne skrbi da osigura edukaciju za zaposlenike u sustavu socijalne skrbi.
U odnosu na preostale preporuke, provođenje istraživanja o prisutnosti diskriminacije u području pristupa dobrima i uslugama planirano je za naredni period provedbe Nacionalnog plana zaštite i promicanja ljudskih prava i suzbijanje diskriminacije za razdoblje do 2027. godine. Pri tome, ukazujemo kako se planirane aktivnosti odnose na javni sustav, ali ne i privatni. Pritužbe koje zaprimamo pokazuju kako postoji niska svijest da se ZSD primjenjuje i na fizičke i pravne osobe u privatnom sektoru, pa smo tako zaprimali pritužbe vezano uz ulazak u kafiće ili oglase stanova za najam. Stoga, ponavljamo preporuku. Preporuke o kontinuiranom informiranju javnosti o zabrani diskriminacije i mehanizmima zaštite te financiranja aktivnosti usmjerene promicanju jednakosti i suzbijanju diskriminacije na lokalnoj razini planiraju se provesti tijekom 2025. godine kroz otvoreni Poziv „Prevencija diskriminacije i pružanje potpore žrtvama“, kojim će se financijski podržati provedba relevantnih aktivnosti na regionalnoj i lokalnoj razini, a objava poziva planirana je u II kvartalu 2025. godine. S obzirom na važnost preporuke te da je ista tek u planu provedbe, preporuku ponavljamo.
Objedinjeni podaci pravobranitelja
Kao središnje tijelo za suzbijanje diskriminacije, u ovom dijelu prikazujemo objedinjeni prikaz novozaprimljenih pritužbi na diskriminaciju svih pravobraniteljskih institucija.
SPOL I VRSTA PRITUŽITELJA/ICE |
PUČKA |
ZA OSOBE S INVALIDITETOM |
ZA DJECU[1] |
ZA RAVNOPRAVNOST SPOLOVA |
Žena | 169 | 73 | 17 | 379 |
Muškarac | 137 | 63 | 15 | 127 |
Drugo (transrodna, nebinarna osoba i dr.) |
– |
– |
– |
6 |
Nepoznato (anonimna pritužba) |
24 |
3 |
2 |
– |
Grupa | 75 | 16 | 6 | 10 |
Vlastita inicijativa | 15 | 9 | – | 27 |
UKUPNO | 420 | 164 | 40 | 549 |
PODRUČJE |
PUČKA |
ZA OSOBE S INVALIDITETOM |
ZA DJECU |
ZA RAVNOPRAVNOST SPOLOVA |
Članstvo u sindikatu, OCD-ovima, političkim strankama |
1 |
– |
– |
6 |
Javno informiranje i mediji | 26 | 1 | 1 | 51 |
Kulturno i umjetničko stvaralaštvo |
2 |
1 |
1 |
3 |
Obrazovanje | 17 | 28 | 31 | 15 |
Sport | 5 | 3 | 1 | 9 |
Znanost | 2 | – | – | 5 |
Pravosuđe | 16 | 2 | – | 33 |
Uprava | 32 | 1 | – | 112 |
Pristup dobrima i uslugama | 33 | 42 | 1 | 12 |
Rad | 125 | 28 | – | 104 |
Zapošljavanje | 50 | 5 | – | 20 |
Mirovinsko osiguranje | 7 | 1 | 1 | 6 |
Socijalna skrb | 17 | 5 | – | 95 |
Zdravstveno osiguranje | 9 | 7 | – | 27 |
Stanovanje | 13 | 11 | – | 4 |
Zdravstvena zaštita | 7 | 18 | – | 44 |
Pritužbe s višestrukim područjima |
24 |
– |
1 |
– |
Diskriminacija – općenito | 34 | 11 | – | 3 |
UKUPNO | 420 | 164 | 37 | 549 |
OSNOVA |
PUČKA |
ZA OSOBE S INVALIDITETOM |
ZA DJECU |
ZA RAVNOPRAVNOST SPOLOVA |
Bračni ili obiteljski status | 17 | – | 16 | 12 |
Članstvo u sindikatu | 1 | – | – | – |
Dob | 17 | 1 | – | 1 |
Društveni položaj | 9 | – | 1 | – |
Genetsko nasljeđe | – | – | – | – |
Imovno stanje | 7 | – | 1 | 2 |
Invaliditet | 40 | 163 | 4 | 4 |
Jezik | – | – | – | – |
Nacionalno podrijetlo | 51 | – | 1 | – |
Obrazovanje | 30 | – | – | 1 |
Političko ili drugo uvjerenje | 16 | – | – | 1 |
Rasa, etnička pripadnost ili boja kože/nacionalno podrijetlo |
25 |
– |
2 |
– |
Rodni identitet ili izražavanje | 1 | – | 1 | 11 |
Socijalno podrijetlo | – | – | – | – |
Spol | 25 | – | 2 | 473 |
Spolna orijentacija | 3 | – | – | 25 |
Vjera | 7 | – | 5 | 1 |
Zdravstveno stanje | 36 | – | 1 | 5 |
Višestruka diskriminacija | 73 | – | – | – |
Nema osnove po ZSD-u | 62 | – | 3 | 13 |
UKUPNO | 420 | 164 | 37 | 549 |
[1] Spol pritužitelja je spol diskriminiranog djeteta na čiju se diskriminaciju pritužuju roditelji i druge osobe.