Problemi u području zdravstva bili su najčešći razlog zbog kojeg su se građani u 2019. godini obraćali pučkoj pravobraniteljici Lori Vidović. Tako su se, između ostalog, prituživali jer su dugo čekali termin kod liječnika, jer nisu bili zadovoljni zdravstvenom uslugom ili im je ona bila nedostupna, a isticali su i kako je palijativna skrb u potpunosti neodgovarajuća.

Iskustva građana potvrđuju i službeni podaci zdravstvenog sustava koji govore o velikom nedostatku liječničkih timova, posebice obiteljske medicine, dentalne zaštite, pedijatrije i ginekologije, a zabrinjava i što su se u prošloj godini liste čekanja dodatno povećale, i prema vremenu i prema broju pacijenata.

Točnije, u 2019. se na prvi pregled u prosjeku čekalo 145 dana, što je za 15 više nego godinu ranije. Produljeno je i vrijeme čekanja na kontrolne preglede i postupke poput ultrazvuka dojki, štitnjače ili prostate. Također, na prvi pregled je čekalo 10, a na kontrolni pregled 12 posto više pacijenata nego 2018. Jesu li ovi podaci odraz većeg poboljevanja ili podizanja svijesti o važnosti prevencije, nije poznato, ali građanima koji ne mogu platiti privatne zdravstvene usluge, i dalje ostaje čekanje.

Europska komisija je, u Izvješću „Pregled stanja zdravlja i zdravstvene zaštite u RH 2019.“, navela kako je reforma zdravstvenog sustava ostvarila tek ograničen uspjeh, a istaknuto je i kako se povećala smrtnost od izlječivih bolesti, kao što su kronična opstruktivna bolest pluća, rak dojke ili rak debelog crijeva.

Ove pritužbe i podaci govore o ugroženosti prava na zdravlje, koje građani mogu ostvariti samo ako je zdravstvena zaštita pravovremena, odgovarajuća i svima dostupna, bez diskriminacije. Sve navedeno tek je dio analize u sklopu Izvješća pučke pravobraniteljice za 2019. godinu, koji je upravo u pripremi, a Hrvatskom saboru bit će dostavljen do kraja ožujka. U njemu će, uz pregled stanja ljudskih prava i diskriminacije, biti i niz preporuka koje mogu pozitivno utjecati na kvalitetu života u Hrvatskoj, u brojnim područjima.

Zdravstvo je prvi put najbrojnije po broju pritužbi koje građani šalju pučkoj pravobraniteljici, dok je do sada to uvijek bio slučaj s pravosuđem, diskriminacijom ili radnim i službeničkim odnosima.