U organizaciji institucije pučke pravobraniteljice u Osijeku su 28. kolovoza 2025. održane konzultacije s pružateljima besplatne pravne pomoći s područja Osječko-baranjske, Brodsko-posavske i Vukovarsko-srijemske županije.
Uz zamjenicu pučke pravobraniteljice Dijanu Kesonju na sastanku su sudjelovali predstavnici organizacija civilnog društva koje se bave pružanjem besplatne pravne pomoći, kao i upravnih odjela Vukovarsko- srijemske i Brodsko-posavske županije.
Sastanku su prisustvovale Natalija Havelka, Mirjana Pejić i Marija Petrić iz Centra mir, nenasilje i ljudska prava Osijek, Marina Tadić iz Caritasovog centra za prihvat beskućnika Osijek, Mirjana Herceg iz Ženske udruga Izvor iz Tenje, Mirjana Mizdrak Mišanović iz Udruge žena Vukovar, Anja Ostopanj iz IPC-a Slavonski Brod, Jasminka Dragun, Slavko Matozan, Silvana Mijatović i Zdenka Turkalj iz Upravnog odjela Vukovarsko-srijemske županije te Maja Kovač i Krunoslav Požgain iz Upravnog odjela Brodsko-posavske županije.
Tijekom konzultacija sudionici su raspravljali o svojim iskustvima u pružanju besplatne pravne pomoći građanima, ukazali su na izazove s kojima se pružatelji i korisnici suočavaju u praksi te dali prijedloge za unaprjeđenje sustava besplatne pravne pomoći.
Organizacije civilnog društva, pružatelji besplatne primarne pravne pomoći, između ostaloga su ukazali na financijske izazove s kojima se nose te su naveli da je od uvođenja trogodišnjeg programa financiranja situacija ipak bolja. Međutim, bitno je da se namijenjena sredstva pravovremeno isplaćuju te da ne bude kašnjenja s početkom sljedećeg trogodišnjeg razdoblja financiranja kako bi se osigurao kontinuitet u radu pružatelja besplatne primarne prave pomoći. Na žalost, pružatelji besplatne primarne pravne pomoći najčešće su primorani osigurati dodatna sredstva financiranja kako bi osigurali kontinuiran rad, nerijetko uključujući i terenski rad zbog pružanja besplatne primarne pravne pomoći i građanima koji žive u udaljenijim te ruralnim područjima RH.
Predstavnici upravnih odjela županija podijelili su svoja iskustva u postupanju po zahtjevima za odobrenje sekundarne pravne pomoći, kao i o izazovima s kojima se neki od njih nose pri pružanju primarne pravne pomoći.
Uz to, posebna pažnja posvećena je dostupnosti pravne pomoći građanima u udaljenijim područjima RH, potrebi osiguranja pravovremene i adekvatne sekundarne pravne pomoći, a naglašena je i važnost daljnjeg jačanja kapaciteta pružatelja besplatne pravne pomoći.
Zamjenica Kesonja naglasila je da je učinkovit sustav besplatne pravne pomoći važan za zaštitu i ostvarivanje ljudskih prava građana bez obzira na njihovo imovno stanje. Naime, upravo financijske prepreke pojedinim građanima onemogućuju pristup pravosuđu što je temeljno načelo vladavine prava, a time i jednakost svih građana pred zakonom i javnopravnim tijelima.
Više o ovoj temi možete saznati i u Izvješću pučke pravobraniteljice.